Tuesday, July 26, 2011

Life begins at 40?

Coretan ini bukanlah menandakan aku baru nak masuk umur 40 tahun. Tarikh keramat itu sudah pun berlalu beberapa tahun lepas. Adalah ramai kenalan yang baru melepasi “threshhold” 40 itu dan ada yang sedang mengira hari untuk mencapai umur 40. Ada yang baru kawin, ada yang baru menimang anak pertama, dan ada yang anak sudah pun masuk kolej. Majoritinya sudah mempunyai anak yang sudah melangkah ke alam sekolah menengah. Beberapa bulan lalu, ketika berjumpa dengan kawan lama, kami tertanya-tanya tentang beberapa sahabat yang tidak dapat dikesan. Minggu lepas kami mendapat berita bahawa salah seorang sahabat kami sudah pergi ke alam barzakh kira-kira 4 tahun lalu. Semoga Allah menempatkan beliau di kalangan orang-orang mukmin, Aaminn. Ertinya beliau tidak sempat pun mencapai umur 40, sudah pergi meninggalkan seorang balu yang tidak bekerja dan 4 anak.

Beberapa minggu lepas, aku mendapat mesej sms untuk mengikuti konsert Loudness di Life Center. Aku cuma jawab, “sorri bro, aku sudah bersara dari mengikuti muzik”.  Entahlah, dulu-dulu masa remaja, muzik sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan. Tanpa muzik & lagu, seolah-olah tidak lengkap hidup, sunyi sepi rasanya dunia. Hampir semua “rock band” tempatan dan luar negara diikuti perkembangannya. Kaset-kaset baru ditunggu-tunggu keluarannya. Namun setelah beberapa tahun mengikuti kelas-kelas agama, meneliti pendapat-pendapat ulama, membaca terjemahan hadis-hadis Nabi SAW, minatku terhadap muzik kian pudar, dan hampir padam. Jika ditanya sekarang, adakah anda masih memerlukan muzik untuk melengkapkan hidup? Jawapanku hampir pasti TIDAK. Ada yang berhujah ianya harus sebagai salah satu bentuk hiburan yang diperlukan untuk memenuhi fitrah manusia. Aku memilih bentuk hiburan yang lain seperti memancing, berkhemah, bermain dengan anak-anak , melancong dan sebagainya.

Setelah agak lewat mahu berjinak-jinak dengan ilmu agama, terasa betapa ruginya waktu muda dulu dihabiskan dengan perkara-perkara lagho seperti mendengar muzik, pergi konsert, menonton wayang, video dan sebagainya. “Summer break” beberapa bulan di kolej boleh dikatakan penuh dengan aktiviti tersebut.  Sekarang baru terasa betapa jahilnya diri ini tentang agama. Tentang al-Quran, Hadist Nabi SAW, tentang ilmu aqidah, fiqh dan sebagainya. Bila mencecah umur 40an, baru terasa bahawa diri ini makin mendekati alam seterusnya yang juga dikenali sebagai qiyamat kecil (mati). Terasa bahawa tidak ada pembaikan dari segi amalan sejak di sekolah menengah sampai menjadi ketua keluarga. Baru nak mengenal nama para sahabat, ulama-ulama besar dan firqah-firqah dalam Islam. Apakah perbezaan antara Syiah dan Sunnah, Khawarij, Jahmiyyah, Muktazilah dll. Jugak kitab-kitab ulung karangan ulama-ulama seperti Imam Ahli Sunnah yang empat, An-Nawawi, Al-Bukhori, Muslim, Ibnu Hajar, Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim sehinggalah kepada ulama-ulama yang baru meninggal pada tahu 90an dan yang masih hidup. Masih sempatkah aku untuk mencari ilmu dengan umur yang tersisa ini? Begitu banyaknya perkara yang belum ku ketahui yang terkait langsung dengan kehidupan ini.  Ulama-ulama telah banyak jasanya meninggalkan ilmu untuk kita tatapi dan boleh membantu kita meningkatkan mutu amalan, namun tidak dihindarkan selama ini. Ya Allah, permudahkanlah jalan buat kami menambah ilmu dan beramal dengan ilmu agar kami mencapai darjat taqwa di sisi-Mu, Aaminn.

1 comment:

  1. Bila saya go thru' entry ini..tetiba mengingatkan saya pada hadith ini :

    Pesanan Rasulullah saw kepada umatnya:

    “Tanda Allah membenci seseorang hamba-Nya - ia akan sentiasa sibuk dengan perkara yang tiada kaitan dengan dirinya. Sesungguhnya sesaat umur yang pergi tanpa digunakan di dalam ibadah, pasti membuatkan manusia menyesal di kemudian hari. Sesiapa yang telah mencapai umur empat puluh tahun, sedangkan amalan kebaikannya terlalu sedikit dibandingkan dengan kejahatan yang dilakukannya, maka bersedialah untuk ke neraka."

    ReplyDelete